Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji z 22 marca 2024 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, w klasach I–III nauczyciele nie zadają uczniom pisemnych prac domowych ani praktyczno-technicznych prac domowych do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą. Ćwiczenia te (usprawniające motorykę małą) są obowiązkowe dla uczniów i nauczyciel może ustalić z nich ocenę (§ 1. p. 1, pp. 1 oraz pp. 2 rozporządzenia).
W związku z obowiązywaniem powyższego rozporządzenia, w Szkole Podstawowej nr 10 z oddziałami integracyjnymi w Nysie opracowany został zestaw ćwiczeń, które mogą być zadawane uczniom do wykonania w ramach obowiązkowych (podlegających ocenie) zadań domowych.
Ćwiczenia usprawniające w zakresie motoryki małej, które mogą być zadawane jako zadanie domowe i podlegać ocenie:
- ćwiczenia graficzne – kreślenie po śladzie różnych linii, szlaczków literopodobnych, liter, wyrazów oraz zdań,
- pogrubianie konturów (łączenie liniami punktów), czyli wodzenie po wzorze (śladzie kropkowym lub kreskowym): figur geometrycznych, prostych szlaczków, konturów obrazków,
- rysowanie na papierze gładkim, w kratkę, w linie,
- zamalowywanie małych powierzchni, np. konturów,
- wklejanie wycinanek w przygotowany kontur,
- wyrabianie orientacji kierunku pisania,
- modelowanie z mas plastycznych,
- rysowanie bez odrywania ręki,
- domalowywanie, dorysowywanie brakujących części rysunku,
- uzupełnianie tekstu z lukami.